Voith Turbo sp. z o.o.
Strona główna
Napędy w pojazdach użytkowych
Napędy w pojazdach szynowych
Napędy przemysłowe
Napędy morskie
Turbiny wodne
Serwis
Aktualności
Kontakt
Koncern Voith w zarysie
Produkty spoza koncernu Voith

  
SKF / VOGEL
HUEBER
TANDLER
BEKA
CVS
FOGMAKER


Więcej informacji

Elementy napędów morskich


Pędniki Voith Schneider (VSP)
Ster cykloidalny Voith (VCR)
Sprzęgła
Referencje

Pędniki cykloidalne "Voith Schneider Propeller"

Pomysł tego niezwykłego układu napędowego powstał w roku 1926, kiedy to austriacki inżynier Ernst Schneider projektując turbinę wodną o nastawnych łopatkach doszedł do wniosku, że może ona służyć jako pędnik jednostki pływającej. W dwa lata później zbudowano holownik z prototypowym napędem, nie posiadający steru, mogący poruszać się do przodu, do tyłu, na boki, a nawet obracać się wokół własnej osi dzięki odpowiedniemu sterowaniu kątem wychylenia łopatek jego pędnika. Po wielu latach pracy nad tą konstrukcją, została ona zaakceptowana przez cały świat.

Pędnik Voith Schneider umożliwia szybkie i precyzyjne wygenerowanie naporu
w dowolnym kierunku i o dowolnej wartości w sposób bezstopniowy. Napęd
i sterowanie są tutaj połączone w jeden inteligentny system. Wielką zaletą rozwiązania jest jego prostota. Wirnik pędnika, którego dolna płaszczyzna leży
w powierzchni dna jednostki pływającej i który jest wyposażony w zależności od wielkości w 4 do 6 łopat, obraca się wokół pionowej osi. Aby pędnik generował napór, łopaty wirnika wykonują dodatkowo ruch oscylacyjny wokół swoich osi. Sterowanie  wartością i kierunkiem naporu odbywa się wyłącznie poprzez zmianę skoku łopaty. Obie wielkości sterowane są za pomocą mechanicznego układu kinematycznego. 




 Pędnik cykloidalny Voith Schneider

 

Pędnik cykloidalny Voith Schneider - przekrój

Do dnia dzisiejszego wyprodukowano łącznie ponad 5 tysięcy pędników Voith Schneider stanowiących idealne układy napędowe dla wszystkich jednostek pływających, od których wymaga się najwyższych zdolności manewrowych, niezawodności, szybkości, precyzji i bezpieczeństwa w działaniu.


 

Taniec holowników napędzanych pędnikami cykloidalnymi



Cechy charakterystyczne pędników Voith Schneider Propeller:
  • bezstopniowe sterowanie naporem zarówno pod względem wielkości jak
    i kierunku w pełnym zakresie 360o
  • siła naporu jest zawsze generowana od wartości zerowej oraz zmiany w jej kierunku odbywają się zawsze poprzez zero
  • dzięki prawie idealnej obrotowej symetrii hydraulicznej, sprawność pędnika jest taka sama w całym zakresie 360o i dlatego moc silnika głównego może być wykorzystana maksymalnie natychmiast w dowolnym kierunku
  • kierunek naporu zmienia się zgodnie z prostokątnym układem współrzędnych X-Y - osie te pokrywają się z głównymi osiami statku
  • silnik napędowy może pracować ze stałą lub zmienną prędkością obrotową optymalnie przystosowaną do warunków pracy i stałym kierunkiem obrotów
    w czasie wszystkich manewrów
  • prędkość obrotowa pędnika jest bardzo mała, co sprawia, że konstrukcja jest niezwykle solidna i wytrzymała, a to z kolei sprawia, że układ napędowy działa niezawodnie i pewnie nawet w ekstremalnie trudnych warunkach
  • układ napędowy i sterowanie stanowią jeden wspólny, inteligentny,
    a zarazem prosty w obsłudze system
  • dzięki możliwości usytuowania pędników VSP w części dziobowej holownika zmieniono rozkład sił działających na niego w czasie operacji holowania,
    a tym samym wyeliminowano niebezpieczeństwo wywrócenia do góry dnem
  • poprzez odpowiednie wysterowanie pędnik Voith Schneider może pełnić funkcję stabilizatora przechyłów bocznych jednostki pływającej zapewniając skuteczne tłumienie przechyłow zarówno w czasie ruchu jednostki, jak
    i podczas jej postoju. 

Rozmieszczenie pędników cykloidalnych w holowniku typu Voith Water Tractor


Obszar zastosowań pędników Voith Schneider Propeller:  

  • holowniki typu Voith Water Tractor 
  • holowniki eskortujące
  • statki ratownicze
  • statki pożarnicze
  • jednostki służące do usuwania zanieczyszczeń w postaci rozlewisk ropy naftowej
  • dźwigi pływające
  • stawiacze boi i jednostki przystosowane do wykonywania szeregu innych prac przybrzeżnych
  • promy symetryczne
  • jednostki do zadań specjalnych w służbie marynarki wojennej, np. niszczyciele min

 

 

 



ZAMKNIJ    
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.